آموزش دفاع شخصی بانوان

آموزش دفاع شخصی خیابانی برای بانوان

دفاع شخصی خیابانی چیست؟

ممکن است هرگز در موقعیتی قرار نگرفته باشید که احساس ناامنی و ترس کنید، دانستن تکنیک‌های حرکات دفاع شخصی خیابانی می‌تواند در کنترل ترس و اضطراب در شرایط ناامنی کمک بزرگی باشد. اینکه بدانید در چنین موقعیتی باید چه انجام دهید، به شما آرامش و اعتماد به نفس می‌دهد تا راحت‌تر شرایط را کنترل کنید. بدن انسان سیستم حیرت انگیزی دارد، اما علاوه بر توانایی‌های بیشماری که در اختیار ما می‌گذارد، ما را آسیب‌پذیرهم می‌کند. دفاع شخصی به معنی دفاع از خود در برابر افراد مهاجم و اتفاقات غیرمنتظره به دنبال آن است که شاید در آن لحظه، آمادگی روبه‌رو شدن با آن‌ها را نداشته باشید.

دفاع شخصی خیابانی همان دفاع شخصی متداول است، منتها در خیابان و در برابر حملات خیابانی، مثل کیف‌قاپی، آزارهای و تعرض‌های خیابانی، خفتگیری و غیره.بانوان در سراسر جهان بیشتر از مردان در معرض خطرات مهاجمین و سارقین خیابانی قرار دارند، تکنیک‌های زیر در عین سادگی می‌تواند در محافظت آنها بسیار موثر واقع شود.تکنیک‌های آموزش دفاع شخصی خیابانی را پیوسته مرور و تمرین کنید تا به حافظه بلند مدت شما سپرده و در مواقع خطر بتوانید سریع به کار ببندید.

 نقطه‌های حساس بدن را بشناسید

در دفاع شخصی نقاط فشار یا نقاط حساس به بخش‌های خاصی از بدن گفته می‌شود که نسبت به فشار حساس بیشتری دارند. اگر ناگهان و بدون آمادگی با مهاجم درگیر شدید اصلا به بزرگ بودن و هیکل مهاجم توجه نکنید. اگر نقاط حساس بدن در دفاع شخصی را بلد باشید، می‌توانید دفاع قوی و موثری داشته باشید. نقاط اصلی آسیب‌پذیر شامل چشم، بینی، گلو، قفسه سینه، زانو‌ها و کشاله‌ران است. هر ضربه‌ای با هر وسیله‌ای به این مناطق بیشترین تاثیر را در متوقف کردن مهاجم و دفاع شما دارد. سعی کنید به سینه و زانوها ضربه نزنید، چون این ضربات اغلب بی‌اثرند، مخصوصا چون توان فیزیکی بانوان از مردان کمتر است، نواختن این ضربات توسط یک زن به بدن مرد تاثیر چندانی نداشته و استرس شکست را بیشتر می‌کند.

 

آموزش دفاع شخصی بانوان

دفاع شخصی با استفاده از نقاط فشار

توانایی دفاع از خودمان، یک مهارت ضروری است که همه ما باید آنرا بلد باشیم. ممکن است شما تکنیک‌های رزمی را بلد نباشید، اما نقاط حساس بدن را بشناسید، به کارتان می‌آید.اول از همه حساس ترین نقاط بدن مثل چشم‌ها، فک و کشاله ران را هدف بگیرید. یک حالت دیگر، گرفتن مچ دست مهاجم است. انگشت کوچک و حلقه را با یک دست و انگشت اشاره و میانه را با یک دست دیگر بگیرید و مچ دست را به جلو خم کنید؛ یا اگر نتوانسیتید، با مشت یا انگشت بین استخوان‌های ترقوه او را فشار دهید. این حرکت حریف را گیج می‌کند و مدتی طول می‌کشد تا به خودش بیاید.

شناسایی عصب سیاتیک برای دفاع شخصی

محل قرار‌گیری این عصب، میان کشاله ران و زانو روی خط میانی عضلات داخلی ران است. با یک ضربه محکم زانو به این نقطه باعث درد شدید، شوک، سرگیجه و ناتوانی در حرکت دادن پاهای مهاجم بطور موقت خواهد شد. ضربه زدن به این ناحیه می‌تواند با قسمت پایین پا (به صورت لگد) زانو، آرنج، مشت و هر وسیله دم دست مثل کیف، چتر یا گوشی موبایل باشد. اگر از جلو به شما حمله کردند، حتما این کار را انجام دهید. اگر به هنگام حمله، نمی‌توانید دست‌هایتان را بلند کنید، جلوی لگن خود مشت کنید و با سر به بینی مهاجم ضربه بزنید، با این کار مهاجم از شما دور می‌شود. در مرحله دوم، با زانو به کشاله ران او ضربه بزنید. با این کار، مهاجم تا مدت طولانی گیج می‌شود و دیگر قادر به حرکت نخواهد بود.

اهمیت عضله جلو بازو در دفاع خیابانی

یک ضربه به عضله جلوی بازوی  باعث ایجاد درد شدید شده و می‌تواند دست را موقتا فلج کند. بعضی وقت‌ها هم این ضربه باعث سستی غیر ارادی انگشتان دست می‌شود که می‌توانید مشت و چنگ مهاجم را مهار کنید. اگر از پشت به شما حمله کردند، حتمااین کار را انجام دهید. مهاجمان برای قربانی کردن، اغلب از پشت غافلگیر می‌کنند تا شخص قربانی نتواند کاری کند. به این روش می‌توانید خلاصی یافت. به سرعت خم بشوید و سعی کنید تا مهاجمان با پشت سر به مهاجم ضربه بزنید. با این کار اگر هم نتوانستید ضربه بزنید، مهاجم پایش را به جلو می‌آورد، سعی کنید خم شوید و پایش را بگیرید، بلندشوید و آن را با خود بکشید که مهاجم تعادل خود را از دست می‌دهد و به زمین می‌افتد.

آموزش دفاع شخصی بانوان

چگونه دست‌هایمان را آزاد کنیم؟

دست‌ها پر از پایانه‌های عصبی‌اند. اگر مابین انگشتان دست شخص مهاجم را محکم فشار دهید، به احتمال زیاد تسلط خود را از دست می‌دهد و دستش شل می‌شود. برگرداندن سریع هر یک از انگشتان نیز باعث باز شدن دست مهاجم خواهد شد. این حرکات را باید کنترل شده با حریف فرضی تمرین کنید چرا که معمولا در فضای متشنج و پراسترس درگیری همه چیز مانند یک تصویر ذهنی قابل پیش‌بینی نیست.

ماهیچه درشت نی پیشین و آرنج

ضربه محکم به استخوان نی پا ممکن است باعث شکستگی آن شود. چون این ضربه با درد شدیدی که ایجاد می‌کند، منجر به حالت تهوع و ناتوانی در راه رفتن می‌شود. اگر ضربه بسیار شدید باشد، شکستگی رخ می‌دهد و خرده استخوان‌ها می‌توانند رگ‌های خونی را پاره کنند. عوارض اجتناب ناپذیر این آسیب شامل شوک، حالت تهوع و ناتوانی کامل در حرکت کردن است. یکی از بدترین و خطرناک‌ترین ضربه‌ها در دفاع شخصی، آرنج است. اگر مهاجم از کنار خواست شما را قربانی کند، با یک حرکت قوس‌دار به گیجگاه،‌ فک یا بینی او ضربه بزنید. با این کار، مهاجم چند قدم عقب خواهد رفت. بعد به شکم و سینه او ضربه بزنید. ضربه با آرنج به قدری قوی هستند که هر حریفی را از پای در می‌آورد.

اهمیت دفاع شخصی برای بانوان

 مهارت ارزشمند دفاع شخصی را یاد بگیرید  این مهارت باعث افزایش اعتماد به‌نفش و افزایش استقلال فردی می‌شود و می‌توانید در  شرایط سخت به خودتان کمک کنید. بسیاری از آزارها و تعارض‌های خیابانی رنگ و بوی  تبعیض جنسیتی دارد هنگامی که زنان قادر به مقابله با هرگونه تبعیض جنسیتی باشند، می‌توانند جرائم علیه زنان را کاهش دهند. دفاع شخصی صرف‌نظر از کاربردهای مستقیم، یکی از بهترین ورزشها برای غلبه بر روندهای تکراری زندگی است. دفاع شخصی یک ورزش پرتحرک انرژی‌بخش و سرشار از نشاط است، به همین دلیل تاثیر به‌سزایی در توانمندسازی اجتماعی زنان دارد.

چند نکته مهم و کاربری در مورد دفاع شخصی

در خیابان و فضای عمومی تاجایی که امکان دارد هوشیار و در لحظه حضور داشته باشید. از مهمترین موانع هوشیاری و عدم حضور در لحظه می‌توان مشغول بودن بیش از حد به تلفن همراه، داشتن هنذفری و گوش کردن موزیک در خیابان، مطالعه روزنامه و مجله در مکانهای عمومی، توجه شدید به تنش‌های عادی خیابانی مثل یک صحنه تصادف یا یک نزاع، توجه به ویترین‌ها و فروشندگان دوره‌گرد و مواردی از این دست اشاره کرد. این موارد می‌تواند حواس شما را از محیط اطراف و خطر‌هایی که شما را تهدید می‌کند پرت کند.

تا جایی که امکان دارد فاصله خود را با غریبه‌هایی که ناگهان از شما آدرس می‌پرسند یا بدون درخواست در حمل وسایل به شما کمک می‌کنند حفظ کنید. نزدیک شدن و چسبیدن به قربانی یکی از شگردهای متداول مهاجمان است. رعایت فاصله 1.5 الی 2 متر یک فضای ایمن جهت واکنش درست و سریع در اختیار شما قرار می‌دهد. واکنش درست و صحیح الزاما درگیر شدن نیست. گاهی  کمک خواستن با فرار از دست مهاجم به مراتب از درگیری مستقیم اثربخش‌تر است. فراموش نکنید هرگز و هرگز با هدف دستگیری و تنبیه با مهاجمین درگیر نشوید، هدف اصلی در آموختن دفاع شخصی تامین امنیت شخصی و محافظت از خودتان است بنابراین اگر موقعیت را مناسب دیدید حتما محل را ترک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *