آموزش دفاع شخصی

آنچه که باید در مورد آموزش دفاع شخصی بدانید

بسیاری از مردم برداشت‌های اشتباهی در مورد هنرهای دفاع شخصی دارند و می‌خواهند صرفا با چند روز یا چند جلسه تمرین و آموزش کوتاه مهاجم را دفع کرده یا دفاع موثری انجام دهند. آنها انتظار دارند با صرف همین وقت بتوانند به مهاجمین ضربه ای بزنند، زیر پای حریف را خالی کنند  و یا به نقاط حساس بدنش آسیب برسانند. واقعیت این است که شاید بتوانند با چند حرکت افراد عادی و بدون مهارت را به واکنش وادار کرد ولی در برابر مهاجمین و تبهکاران حرفه‌ای با این شیوه عملا نه‌تنها نمی‌توان کاری از پیش برد، ممکن است آسیب بیشتری هم ببینند.

آیا باید الزاما یک متخصص دفاع شخصی باشیم؟

نیازی نیست متخصص دفاع شخصی باشید اما می‌توانید برای محافظت از خود این هنر را آموزش ببنید. گاهی اخبار حوادث را می‌خوانید، فیلم آنها را می‌بینید یا حتی با چشم خود شاهد یک حادثه ناخوشایند هستید و با خود فکر می کنید اگر این حمله برای من اتفاق بیافتد چه خواهم کرد؟  حوادث اجتناب‌ناپذیرند و ممکن است برای هر کسی در هر شرایطی اتفاق بیافتد. به دلایلی خانم‌ها هم بیشتر مورد تعرض و سرقت قرار می‌گیرند و هم مقاومت و واکنش کمتری نسبت به مهاجم نشان می‌دهند. این موضوع اهمیت آموزش دفاع شخصی بانوان را نشان می‌دهد. حال این سوال مهم مطرح می‌شود که واقع برای دفاع چه باید کرد؟

آموزش دفاع شخصی

چه کارهایی برای محافظت از خود باید انجام دهید؟

سلامتی و امنیت همه انسانها صرف نظر از سن، جنس مهم است. شما ممکن است در محل زندگی و یا جاهایی که در آن تردد دارید مورد تهدید های گوناگونی از جمله سرقت اموال، تعرض جنسی یا حمله‌های آزارگرانه‌ی مختلفی قرار بگیرید. بهترین راه برای پیشگیری و محافظت از خود علاوه بر احتیاط، یادگیری اصول حرفه‌ای دفاع و حمله است. متاسفانه خشونت واقعیت زندگی است و افراد باید آگاهی و توانایی خود را در این حوزه بالا برده و با هوشیاری از اتفاقات پیرامون و محیط اطراف خود یا مکان هایی که میروید اطلاعات کافی داشته باشید. شناخت و کسب اطلاعات کافی بخش مهمی از آموزش‌های دفاع شخصی است، این هنر ارزشمند تنها محدود به تکنیک‌های فیزیکی و عملی نیست.

توجه داشته باشید که شکارچیان و مهاجمین اکثرا از گروه مجرمین باسابقه، بی‌پروا و خطرناک هستند.  آنها همواره در میان مردم به راحتی زندگی می‌کنند، راه می‌روند ،خرید می‌کنند و اکثرا ظاهری مناسب و غیرقابل تشخیص دارند به شکلی که به آسانی و فقط از طریق نگاه قابل تفکیک از سایرین دیگر نیستند. آنها همیشه قربانی می‌گیرند چرا که به کم‌اطلاعی، بی‌توجهی و سهل‌انگاری عموم مردم در محافظت از خود باور قوی دارند.

آموزش دفاع شخصی

متاسفانه بسیاری از قربانیان احتیاج به فکر یا نقشه از قبل طراحی شده برای شکارچیان ندارند. آنها راحت تر از یک بره در دام می افتند و هیچ قاعده ای در حمله شکارچیان برای این قبیل از قربانیان وجود ندارد. آنها نسبت به قصد و هدف خویش نوع حمله‌های مختلف، از هیچ نوع خشونتی ابا و ترس ندارند. برای سرقت و زورگیری به آسانی آسیب‌های سخت فیزیکی وارد کرده و حتی مرتکب قتل می‌شوند یا اگر اگر قصد تجاوز جنسی داشته باشند به هیچ عنوان نمی‌توان روی خویشتن‌داری و انسانیت آنها حساب کرد.

توجه کنید که این مهاجمین و شکارچی‌ها در مسابقه شرکت نکرده و قرار نیست تابع قانون خاصی باشند. درگیری‌ با مهاجمین و متجاوزین تفاوت‌های زیادی با مبارزه‌های باشگاهی و مسابقات رزمی دارد چرا که ورزشکاران دارای روحیه ورزشکاری هستند. دوست ندارند حریف خود را ناقص کنند و به او آسیب برسانند. اما شکارچیان این چنین نیستند و حتی از سرقت و تعرض به پیکر بی‌جان یا بی‌هوش هم ابایی ندارند.

آموزش دفاع شخصی

اگرچه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است ولی زمانی که مهاجمی شما را غافلگیر می‌کند و به سختی گلوی شما را می‌فشارد به فکر این نیست که ممکن است چه به سر شما بیاید. او به هدف خود فکر می‌کند و گاها در اثر استرس اصلا توجهی به تسلیم شدن قربانی هم ندارند. در ادامه این آموزش‌های و در بخش‌های بعدی به تکینک‌های موردی اشاره داریم که کمک می‌کند در روند آموزش دفاع شخصی مسیر اصولی‌تر و حرفه‌ای‌تری را پیش بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *