دفاع شخصی

دفاع شخصی به کمک وسایل و ابزارهای در دسترس

 دفاع شخصی به کمک ابزارهای ساده و روزمره

در دفاع شخصی می‌توان از وسایل و ابزارهای متعددی برای دفاع از خود و حمله با هدف مهار مهاجم استفاده کرد. وسایل و ابزارهای در دسترس با سلاح‌های مخصوص دفاع شخصی کاملا متفاوت هستند. البته امروز ابزارهای روزمره زیادی مانند خودکار، چتر و غیر تبدیل به سلاح مخفی شده‌اند اما آنجه در این مطلب مورد توجه ماست فرض بر استفاده از عادی‌ترین وسایل در دسترس در هنگام مواجه شدن با خطر و دفاع از خود است. توجه داشته باشید که تمامی تکنیک‌ها و فنون دفاع شخصی مبتنی بر تمرین و ممارست زیر نظر یک مربی باتجربه است. آنچه در این مطلب ذکر می‌شود می‌تواند در هنگام خطر راهگشا باشد مشروط براین که تمرین اصولی، آن را ملکه ذهن کرده باشد.

ابزارهای روزمره دفاع شخصی با سلاح‌ها متفاوت هستند. کاربرد این وسایل به غیر از دفاع است اما در هنگام حمله می‌توانند جایگزین سلاح شده و مهاجم را متوقف کنند

در بیشتر مواقع یک ابزار در دسترس برای دفاع شخصی وجود دارد اما به دلیل نداشتن تفکر دفاعی، استرس ناشی از حمله مهاجم، نداشتن اطلاعات کافی یا نبود آمادگی فیزیکی این ابزارها دیده نشده یا به اندازه‌ای که بتواند مهاجم را متوقف کند اثربخش نیستند. این مطلب به شما کمک می‌کند که نگاهی تازه و متفاوت به ابزارهای موثر برای دفاع شخصی داشته باشد. هر ابزار می‌تواند نماینده گروهی از وسایل هم‌خانواده باشد و توجه به آنها به لحاظ ذهنی در مواقعی که احساس می‌کنید ممکن است خطر در کمین باشد مهم است.

چتر و عصا ابزارهای کارآمد دفاع شخصی

چتر و عصا ابزارهای کارآمدی برای دفاع شخصی هستند در حدی که در بسیاری از  مکان‌های با خطرپذیری خیلی بالا، افراد این وسایل را نه با هدف کاربرد اصلی، بلکه به عنوان سلاح استفاده می‌کنند. اگر در فیلم‌ها توجه کرده باشید در جنگ‌های تن به تن سربازان از دسته و قبضه اسلحه هم به عنوان یک عامل موثر برای دفاع یا حمله استفاده می‌کنند. به کمک دسته چتر یا عصا می‌توانید ضرباتی به پهلو،شکم یا زانوی مهاجم وارد کنید تا فرصت ترک موقعیت یا دریافت کمک برای شما فراهم شود. فشار دادن نوک چتر یا عصا به گلوی مهاجم راهکار دیگری برای رها شدن در مواقعی است که مهاجم خیلی زیاد به شما نزدیک شده است با این حال با توجه به این که مهاجمین همواره آماده درگیری هستند توصیه می‌شود چتر یا عصای خود را از دستان مهاجم دور نگه دارید تا به عنوان سلاحی علیه شما به کار گرفته نشود.

دفاع شخصی

استفاده از پارچه، شال و روسری به عنوان سلاح دفاع شخصی

وسایل ساده‌ای مثل شال، روسری و پارچه شاید در نگاه اول ابزار دفاعی به حساب نیایند اما دگر دقیق‌تر به آنها توجه کنید و بپذیرید که در مواقع خطر ممکن است این تنها ابزار شما باشد، می‌تواند کارآمد باشد. اولین روش برای استفاده از این ابزار پرتاب لبه بیرونی آن به سمت صورت و خصوصا چشمان مهاجم است. نوک پارچه اگر با یک حرکت سریع رفت برگشت به سمت مقابل پرتاب شود می‌تواند شبیه نوک شلاق عمل کرده و ضربه  دردناکی وارد کند. کاربرد دیگر پارچه و شال در هنگام درگیری گیر انداختن دست یا سلاح مهاجم است. ویدئو زیر را تماشا کنید: این یکی از کاربردهای پارچه به عنوان ابزار دفاع شخصی است.

اگر مهاجم شما را با سلاح سرد تهدید کرد بهتر است تاجایی که امکان دارد از درگیری فیزیکی، گلاویز شدن و تحریک او خودداری کنید، اما اگر اقدام به حمله مستقم بوسیله سلاح به سمت شما انجام داد از هر وسیله‌ای خصوصا شال و روسری برای دفاع به صورتی که بتواند به دست و سلاح او پیچیده و حرکت را برای او سخت کند استفاده کنید. پارچه در عین سادگی می‌تواند سلاح موثری در دفاع شخصی باشد مشروط بر این که از ویژگی‌ها آن آگاهی داشته و ممارست کافی با حریف تمرینی داشته باشید چرا که استفاده از هر سلاح و ابزاری در شرایط واقعی به دلیل استرس و اضطراب بالا و همچنین پیشامدهای غیرقابل پیش‌بینی ممکن است به خوبی آنچه که فکر می‌کنیم اتفاق نیافتد. پس هر تکنیک و فن معرفی شده در دفاع شخصی را زیر نظر مربی بارها و بارها تمرین و ممارست کنید.

شاید بخواهید نگاهی به سایر ابزارهای غیر محتمل در دفاع شخصی داشته باشد. کلاه، خودکار و حتی کارت بانکی هم علی رغم غیر محتمل و دو از ذهن بودن می‌توانند ابزارهای کارآمدی برای دفاع شخصی باشند. مطلب زیر نگاهی دارد به معرفی 5 ابزار کاربری غیر محتمل در دفاع شخصی که مطالعه و تمرین آن را توصیه می‌کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *